TR'S ROLLE EFTER EN FAGLIG KONFLIKT
Værktøjet er en huskeliste til dig, der er TR på en arbejdsplads, der har været en del af en faglig konflikt og nu afslutter den. Du kan bruge huskelisten som inspiration og tjekliste til, hvordan du bedst hjælper til med at sikre, at arbejdet kan genoptages på en god og ordentlig måde.
Når en konflikt afsluttes og arbejdet skal genoptages, vil verden ikke være, som før konflikten brød ud. Måske er der usikkerhed og mistillid mellem dine kolleger indbyrdes og i forhold til ledelsen. Det er i alles interesse, at I arbejder på at genoprette et godt arbejdsklima, som alle trives i. Det er din opgave at arbejde for, at sikre dialogen på alle niveauer og udrydde så meget af usikkerheden som muligt.
HUSKELISTEN
Efter konflikten
Hvem | Husk at |
Kollegerne Dine særlige opgaver som uformel leder for dine kolleger stopper den dag konflikten ophører. Der er dog stadig brug for, at du er opmærksom på om dine kolleger er fuldt informerede og ved hvad de forventes at gøre. |
|
Arbejdsgiveren Det kan være en god ide hurtigtst muligt at skabe kontakt til ledelsen og sammen finde ud af hvordan i bedst understøtter overgangen til normal hverdag for kolleerne.. |
|
Fagforeningen/forbundet
|
|
Reference
Værktøjet er udviklet med inspiration fra en vejledning til lærerne under konflikten i 2013, skrevet af Dansk lærerforeningen.