KONFLIKTHÅNDTERING – FIND UD AF OM DU SELV ER EN DEL AF KONFLIKTEN
Dette værktøj er en øvelse til dig, der gerne vil blive klar på, om du selv har andel i en konflikt og hvad du kan gøre ved det.
En konflikt er en uenighed, hvor en eller flere af personerne bliver følelsesmæssigt involveret – f.eks. vred, irriteret eller ked af det.
Konflikter er en uundgåelig del af hverdagen, men ved at være mere opmærksomme kan vi blive bedre til at håndtere de konflikter, vi er en del af.
På en arbejdsplads kan der opstå konflikter mellem to eller flere parter om faglige uenigheder, mangel på ressourcer eller forskellige værdier. Som TR er du et naturligt valg som konfliktløser og mediator. Det er vanskeligt, især fordi du også er en kollega og derfor kan have andel i det, der strides om. Det kan være en fordel for dig at træne i, hvordan du holder dig selv ude af konflikten.
Øvelse: refleksion om egen andel i en konflikt
Trin 1:
Overvej følgende spørgsmål:
- Hvilken rolle har jeg for det meste i de konflikter, jeg bliver involveret i? (angriber, neutral, supporter, den der trækker i trådene, offer eller andet)
- Er der et særligt mønster i de kontroverser, jeg deltager i?
- Er der noget ved min kommunikation eller handlemåde, som kan virke provokerende?
- Er der emner, personer eller situationer, jeg især tænder på?
Du kan eventuelt bede en kollega eller en ven, som du har tillid til, om at fortælle dig, hvordan de oplever, du optræder i konflikter.
Trin 2
Skriv stikord ned i skemaet, der beskriver dine handlemåder frem til nu og overvej, hvordan du gerne vil handle fremover. Skriv også det ned.
Spørgsmål | Min reaktion indtil nu | Min reaktion fremover |
Min rolle i konflikter | ||
Hvordan forløber mine konflikter typisk – er der et mønster | ||
Provokerer jeg dem jeg har konflikter med? – via sprog eller handlinger | ||
Er der ting ved andre som særligt provokerer mig? |
Download skemaet som word dokument her.
Du kan evt. se spørgsmålene nedenfor og overveje om løsningerne passer til dig:
- Er du selv sur, vred, ophidset eller irriteret? Så er du ikke klar til at gå i dialog.
- Synes du, at den anden er besværlig? Prøv i stedet at se situationen som svær.
- Vær nærværende og lyttende. Undgå at tænke på, hvad du selv vil sige lige om lidt.
- Vær nysgerrig. Stil masser af nyttige spørgsmål.
- Koncentrer dig om at forstå, hvad den anden siger.
- Respekter og accepter den andens oplevelse af situationen – også selv om du har en anden forståelse.
- Vær engageret. Tag ejerskab og vis, at du gerne vil løse konflikten.
Trin 3:
Gem skemaet og tag det gerne frem igen, næste gang du står over for en situation, som du ønsker at undgå, skal udvikle sig til en konflikt, hvor du selv er indblandet.
Reference
Værktøjet er skrevet med inspiration fra:
BAR-Kontors pjece Konflikthåndtering. Pjecen er skrevet til medarbejdere, ledere og arbejdsmiljørepræsentanter.
Bar-Handels pjece Trap ned. Pjecen er skrevet til medarbejdere og ledere.
Link
På www.trapned.dk finder du et større læringsmateriale om at håndtere konflikter. Materialet kan anvendes af både ansatte og ledere – eksempelvis i arbejdsmiljøorganisationen. Materialet indeholder pjece, film med konfliktsituationer, skabelon til udarbejdelse af konfliktpolitik m.m.